Escape room to w ostatnim czasie rozrywka łącząca wiele pokoleń i ciesząca się coraz większą popular-nością zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.
To forma zabawy, która wymaga współpracy, logicznego myślenia i kreatywności. Uczestnicy, niezależnie od wieku, wspólnie rozwiązują zagadki, szukają ukrytych wskazówek i starają się osiągnąć wspólny cel – wydostać się z zamkniętego pokoju w określonym czasie. To też świetny sposób, by wpleść odrobinę nauki w zabawę i pokazać, że nawet mniej lubiane szkolne tematy mogą być ciekawe. Taka też była idea lubańskiej biblioteki, by postać Bo-lesława Chrobrego przedstawić w niecodzienny, angażujący sposób. Zamiast tradycyjnej lekcji historii, uczestnicy mogli wejść w rolę odkrywców i poszukiwaczy królewskich tajemnic, rozwiązując zagadki i łamigłówki związane z życiem oraz panowaniem pierwszego króla Polski.Podczas Nocy Bibliotek pięcioosobowe grupy uczestników, w bardzo różnym wieku, miały za zadanie wykupić „relikwię św. Wojciecha” za zgromadzone w trakcie gry denary Chrobrego. Denary były ukryte w zaszyfrowanych skrzynkach. Aby je otworzyć, należało wykazać się bystrym umysłem rozwiązując zagadki logiczne powiązane z historycznymi wydarzeniami z czasów potomka Mieszka I. Jeśli którejś ekipie nie udałoby się wykupić relikwii w wyznaczonym czasie, jej członkowie nie mogliby opuścić pomieszczenia. Na szczęście uczestnicy wykazali się niemałą wiedzą i prędzej czy później każdej z drużyn udało się z zadowoleniem i ogromną satysfakcją ukończyć misję.
Po zakończeniu zadania każda grupa otrzymała upominek i gadżety promujące projekt.
Wydarzenie, to element zadania „Korona dla Polski. 1000 lat Chrobrego”, realizowanego w ramach programu „Patriotyzm Jutra. Wielkie Rocznice”, współfinansowanego ze środków Muzeum Historii Polski.”