Kolejowy zabytek zostanie uratowany
Stan parowozowni wachlarzowej dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego od dawna budzi w lubanianach politowanie.
Zabytek posiada Specjalna Strefa Ekonomiczna Małej Przedsiębiorczości S.A. z Kamiennej Góry. Na początku grudnia walne zgromadzenie wspólników spółki wyraziło zgodę na rekonstrukcję więźby dachowej w historycznej formie wraz z analogicznym do historycznego systemem odprowadzania wody z dachu budynku. Kosztorys zakłada 3 miliony złotych, a przetarg zarząd SSEMP ogłosi na początku przyszłego roku.
Co dalej? Potrzebny jest pomysł
Rekonstrukcja dachu zatrzyma degradację budynku. Jednak bez dobrego planu na zagospodarowanie obiektu po latach nieużytkowania jego stan znów będzie się pogarszał. Nawiązując do historii powstania Królewskich Warsztatów Głównych, spółka zwróciła się do niemieckich fundacji i Konsulatu Generalnego Republiki Federalnej Niemiec we Wrocławiu z pytaniem o ewentualne zainteresowane nabyciem lub wsparciem finansowym rewitalizacji całego obiektu.
Powierzchnia obiektu - około 3 tys. m2 - pozwala na snucie pomysłów różnorodnego zagospodarowania. Swego czasu mówiło się o centrum konferencyjnym. Innym marzyło się muzeum kolejnictwa, a były też pomysły na urządzenie tam basenu, centrum handlowego lub placówki publicznej. Wszystkie koncepcje nie mają szans spełnienia, jeśli nie zostanie zatrzymana degradacja tego ciekawego, poindustrialnego budynku, zasługującego na drugie architektoniczne życie.
(SSEMP/ ŁCR)